la-Braila.ro     


Fondat 2012     |                     Site dedicat informarii brailenilor.                   |     


Acasa  |  Social  |  Politic  |  Economic  |  Legislatie  Sanatate  |  Medicina  |  Sport  |  Divertisment  |  Anunturi  |  Utile  |  Forum  |  Mall  |  Contact

Interviu Lucian Sabados: Sunt, la modul ideatic, un adversar al teatrului calofil, narcisiac

Agerpres

 

Directorul Teatrului "Maria Filotti" din Brăila, Lucian Sabados, vorbește, într-un interviu acordat AGERPRES, despre cea de-a noua ediție a Festivalului "Zile și nopți de teatru la Brăila", ce s-a desfășurat în perioada 1 - 7 decembrie.

El face o analiză a acestei ediții, trecând în revistă spectacolele din program oferite publicului, și privește optimist spre viitor, la ediția cu numărul zece.

Lucian Sabados se descrie ca fiind un adversar al teatrului care e calofil, care e narcisiac, ''care nu-și propune decât bombarea pieptului realizatorului fără a se gândi la ceea ce transmite spectatorului''.

''Bine, după 24 de ani de management teatral, vă dați seama că există o presiune foarte importantă a mea, ca director, ca producător de spectacole, ca lucrând pe bani publici să vorbim cât se poate de explicit publicului prin spectacolele noastre despre teme care ne frământă și pe unii și pe alții'', afirmă acesta.

AGERPRES: Noutățile celei de-a noua ediții a Festivalului "Zile și nopți de teatru la Brăila" sunt — tema "Mari povești, mari regizori" și spațiul în care se desfășoară o parte dintre spectacolele selectate. 
Lucian Sabados: Da, tema sigur, e normal, fiecare ediție beneficiază de un format și de o temă. Eu așa am înțeles să fac, probabil că e și deformația profesională de teoretician, și așa este profitabil și pentru organizatori, dar mai ales pentru public, ca să înțeleagă înlănțuirea anumitor spectacole. Povestea, alături de emoție și comunicare, constituie cei trei factori determinanți, după părerea mea, pentru spectacol de a-și atinge scopul, iar pentru artiștii care au realizat spectacolul de a comunica un mesaj, de a comunica în general cu semenii lor.

Povestea a rămas, dincolo de metaforă, dincolo de idei, de mesaje, vehiculul principal dacă vrem să le vorbim semenilor noștri și să ne înțeleagă, de aceea sunt, la modul ideatic, un adversar al teatrului care e calofil, care e narcisiac, care nu-și propune decât bombarea pieptului realizatorului fără a se gândi la ceea ce transmite spectatorului. Bine, după 24 de ani de management teatral, vă dați seama că există o presiune foarte importantă a mea, ca director, ca producător de spectacole, ca lucrând pe bani publici să vorbim cât se poate de explicit publicului prin spectacolele noastre despre teme care ne frământă și pe unii și pe alții. Deci, de aceea "Mari povești...".

 

Spațiile, într-adevăr, reprezintă un format oarecum forțat pentru că noi ne aflăm în reparații, reparații de consolidare și modernizare a teatrului, un proiect european cu bani foarte importanți, care se va termina în decembrie 2015, dar am toate asigurările constructorului, ale proiectantului și ale finanțatorului, Consiliul Local, care aduce fonduri importante, pe lângă cele europene, am asigurările că undeva, la sfârșitul lunii iulie, Sala Mare de spectacole, atât de frumoasă, atât de cunoscută și așteptată de noi și de public, va fi gata și va fi gata cu ocazia celei de-a 20-a ediții — ediție jubiliară — a Concursului internațional de canto Hariclea Darclee, format realizat impecabil de marea noastră soprană Mariana Nicolesco.

AGERPRES: Dumneavoastră sunteți nu numai directorul Teatrului din Brăila, dar sunteți și selecționerul unic al Festivalului "Zile și nopți de teatru la Brăila". Ați reușit să aduceți în festival un program foarte variat, de la aria geografică pe care ați acoperit-o — teatre din București, Galați, Bârlad, Piața Neamț, Chișinău, Brașov—, până la autori — clasici și contemporani. Cum ați gândit această selecție? 
Lucian Sabados: M-a interesat foarte mult să aleg niște povești din epoci sau tipuri de scriitură foarte diferite, astfel încât nu îmi pare niciun fel de forțare că am alăturat în aceeași seară "Acul cumetrei Gurton", un spectacol al Teatrului Masca, cu faimosul "Zic Zac", spectacol de teatru-dans. Pe lângă acest factor unificator pe care l-am considerat tema, povestea, în spatele fiecărui titlu și fiecărui spectacol, fără probleme se poate vedea că eu am fost riguros cu mine însumi și sper și cu spectatorii. 

O altă alăturare — zic eu semnificativă — a fost în cea de-a doua zi a festivalului, în care am început cu "Hai, Iu, Iu", faimosul spectacol cu muzica Mariei Tănase reinterpretată în montarea lui Radu Afrim și care pentru mine este exemplar din multe puncte de vedere, iar după a venit spectacolul de la Brașov — "American Buffalo" — pe textul lui David Mamet și care din nou propune o poveste, din vremurile noastre, din Brooklyn sau din Bronx, din Statele Unite, povestea unor looseri. O să mă întrebați ce legături au ei cu Maria Tănase. Păi au, că poveștile se înlănțuie dincolo de spații geografice și de cortine, mai mult sau mai puțin de fier, oamenii sunt la fel, trăiesc aceleași frustrări, aceleași bucurii, aceleași neîmpliniri.

AGERPRES: Sunteți unul dintre directorii de teatru care susține tânăra generație. În premiera teatrului brăilean — "Îndoiala" de Patrick Shanley — aveți invitată și o tânără actriță, Corina Moise...
Lucian Sabados: Este mai mult decât invitată, ea este cumva a noastră. Va fi a noastră foarte curând, propriu-zis și pe hârtie, dar oricum are un tip de contract, pe durată determinată, care este deja un pas foarte important în a o aduce în trupă. Este un contract care presupune fidelizarea ei, ea are un număr de reprezentații, un număr de repetiții, nu este o simplă colaborare. Corina Moise va fi a noastră, la fel cum va fi și Silviu Debu, doi actori minunați din noua generație, oricum o generație interesantă.

AGERPRES: Festivalul a avut într-o perioadă și o componentă internațională. Intenționați să invitați din nou trupe din străinătate în festival? 
Lucian Sabados: În mod sigur și nu pentru că este de bonton să faci variantă internațională. Anul trecut, când mi-am prezentat proiectul de management, am scris foarte clar: îmi doresc ca primele două ediții pe care le voi realiza, în situația în care voi lua concursul, să fie naționale. Vă spun de ce: pentru că acest festival, care a plecat foarte interesant din start — cu o selecționeră de mare experiență și de foarte bună acoperire culturală, cu niște relații importante în lumea internațională teatrală, și mă refer la criticul Doina Papp, cea care a realizat, împreună cu Veronica Dobrin, buna mea prietenă și colegă, fosta directoare a teatrului—, cu primele trei-patru ediții, care au fost strict internaționale, a avut o reprezentativitate balcanică.

Mi se pare important, mai ales că Brăila, un oraș multietnic, cosmopolit, un spațiu care a primit într-un mod generos și strălucit unsprezece sau douăsprezece comunități minoritare, să aducă în cadrul festivalului reprezentanți ai minorităților prezente. Asta s-a și întâmplat, au fost invitați, de-a lungul timpului, mulți greci, bulgari, au fost evrei, teatre din Armenia, din Serbia, și mi s-a părut interesant. E posibil ca la anul, când va fi sigur o ediție internațională, să revin la formatul balcanic, poate cu o extensie. Acum încă nu am lucrat la acest format și nu aș vrea să mă pronunț înainte, dar sigur va fi o ediție internațională. Este și un moment cu totul special, redeschiderea acestei bijuterii care este Sala Mare a Teatrului ''Maria Filotti''. Chiar este un motiv suficient pentru redeschiderea formatului internațional.

 

AGERPRES: Clădirea Teatrului ''Maria Filotti'' se află în renovare. Cât de greu este să renovezi o astfel de bijuterie arhitecturală? 
Lucian Sabados: De data asta este o lucrare puțin mai simplă decât a fost în anii '80. Atunci s-au făcut cele mai importante lucruri din punct de vedere al arhitecturii, și aici mă refer la pictură, refacerea completă a picturii/stucaturii. Și de această dată lucrările sunt cel puțin la fel de importante pentru că presupun refacerea consolidării teatrului. Refacerea din anii '80-'84 s-a făcut cu aplecare spre partea decorativă a sălii și mai puțin pe partea de consolidare. Din păcate, au apărut probleme în timp, și de la cutremure, și atunci a apărut ca extrem de urgentă refacerea consolidării, a rezistenței. Lucrările la rezistență sunt deja terminate, dar de asemenea extrem de importante sunt și modernizările. Era oricum un teatru bijuterie, dar publicul nu vedea spatele teatrului, partea administrativă, partea tehnică era rămasă mult în urmă față de bijuteriile arhitectonice ale sălilor și ale holurilor, erau nerezolvate problemele încălzirii, problemele ventilației.

În dreapta intrării principale a teatrului este o zonă superbă care este total reconsiderată prin noile lucrări și astfel noi câștigăm două spații de teatru neconvențional. Este o zonă care va deveni o cafenea literară, vor fi și spații de expoziții, două spații teatrale neconvenționale, deci exact acest debușeu de care aveam nevoie în Brăila. Oricum este un complex puternic, cu o sală mare, o sală studio foarte frumoasă unanim recunoscută de mulți practicieni ai teatrului. Sper ca undeva la începutul lunii aprilie să deschidem acest nou complex teatral cu cele două spații de teatru neconvențional.

AGERPRES: Sălile Teatrului ''Maria Filotti'' au fost pline la toate spectacolele din festival. Ce le propuneți brăilenilor în continuare? 
Lucian Sabados: Noi o să intrăm în jur de 10 ianuarie cu un proiect la care țin foarte tare, chiar dacă este pe sală studio sau cu atât mai mult cu cât este pe sală studio pentru că nu am Sala Mare, este vorba de "Platonov", marele text al lui Cehov, în varianta Andreei Vulpe. Am multe surprize cu acest proiect, în primul rând distribuția, dar și tipul de abordare pe care-l dorește Andreea Vulpe, o regizoare cu care eu, când eram director la Ploiești, am realizat două producții de mare succes. Este un regizor extrem de interesant, care iubește și care formează actori, și atunci, având conștiința unei trupe interesante, importante, îmi propun să aduc regizori care iubesc actorii.

Proiectul următor va fi sigur Mihail Sebastian, undeva pe la începutul lunii martie. Deocamdată nu m-am hotărât nici asupra titlului și e posibil să-l abordez chiar eu, ca regie, dar încă nu am stabilit. Va fi sigur un Mihail Sebastian pentru că îl iubesc foarte tare, pentru că este plecat din zona Brăilei, pentru că publicul îl iubește și în continuare funcționează perfect scriitura lui Mihail Sebastian, pentru că am avut chiar acum o lună și ceva a doua ediție a unei manifestări care a crescut ca în poveste, în trei zile a crescut ca într-o viață, e vorba de formatul "Zilele Mihail Sebastian". Anul trecut a plecat puțin mai timid împreună cu Federația Comunităților Evreiești, anul acesta deja ne-am extins în condițiile în care eu încă nu am sală și vreau anul viitor, la cea de-a treia ediție a manifestării Zilelor Mihail Sebastian, care presupune nu numai aducerea unor spectacole de mai mare sau mai mică dimensiune, o formulă puțin modificată.

Vom încheia stagiunea cu un alt tânăr regizor Erwin Simsensohn, un nume consacrat, care nu pot să mai spun că este o promisiune, este deja o certitudine, probabil cu o comedie de Woody Allen, e posibil, dar o comedie în sensul cel mai rafinat pentru că Erwin Simsensohn este un artist, nu un meșteșugar simplu. Eu nu chem meșteșugari, nu mă interesează.

Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații din orașul tău, abonează-te gratuit la Newsletter trimițând site-ul de care ești interesat(ă) și adresa ta de e-mail la office@la-romania.ro.

 


laAnunt.ro |eMedic.ro     |     LaMedic.ro     |     laExecutareSilita.ro     |     laHotel.ro     |     laZiar.ro     |     la-Facultate.ro     |     la-Firma.ro     |     la-Mall.ro     |     la-Masa.ro     |     la-Televizor.ro     |     Spune-ti parerea.ro

la-Romania.ro     |     la-AlbaIulia.ro |      la-Alexandria.ro     |     la-Arad.ro     |     la-Bacau.ro     |     la-BaiaMare.ro     |     la-Balti.ro     |     la-Barlad.ro | la-Bistrita.ro     |     la-Botosani.ro     |     la-Brasov.ro     |     la-Bucuresti.ro     |     la-Buzau.ro     |     la-Calarasi.ro     |     la-Chisinau.ro     |     la-ClujNapoca.ro     |     la-Constanta.ro     |     la-Craiova.ro     |     la-Deva.ro     |     la-DrobetaTurnuSeverin.ro     |     la-Focsani.ro     |     la-Galati.ro     |     la-Giurgiu.ro     |     la-Hunedoara.ro|la-Iasi.ro     |     la-Medias.ro |la-MiercureaCiuc.ro     |     la-Onesti.ro | la-Oradea.ro     |     la-PiatraNeamt.ro     |     la-Pitesti.ro     |     la-Ploiesti.ro     |     la-RamnicuSarat.ro|la-RamnicuValcea.ro     |     la-Resita.ro     |     la-Roman.ro | la-SatuMare.ro     |     la-SfantuGheorghe.ro     |     la-Sibiu.ro     |     la-Slatina.ro     |     la-Slobozia.ro     |     la-Suceava.ro     |     la-Targoviste.ro     |     la-TarguJiu.ro     |     la-TarguMures.ro     |     la-Timisoara.ro     |     la-Tulcea.ro     |     la-Turda.ro | la-Vaslui.ro     |     la-Zalau.ro

eSante.ro     |     Journaux.ro     |     laTele.ro     |     Magasins.ro     |     Medecin.ro     |     Universites.ro

©2014